WYJAŚNIAMY – POJĘCIA W STOMATOLOGII - Klinika Wieczorek

WYJAŚNIAMY – POJĘCIA W STOMATOLOGII

W gabinecie lekarskim możesz spotkać się z pojęciami, których wcześniej nie słyszałeś. Poniższe informacje pozwolą Ci oswoić się ze słownictwem i przygotować do wizyty.

UNIT
Fotel dentystyczny wraz ze wszystkimi sprzętami znajdującymi się w obrębie niego.

PODCHLORYN
Preparat wykorzystywany do odkarzania idezyfekcji podczas leczenia kanałowego.

KOFERDAM
Cienki kwadratowy materiał, zwykle wykonany z lateksu lub nitrylu. Podstawową funkcją koferdamu jest izolacja leczonego zęba od napływu śliny. Dzięki koferdamowi, ząb jest odizolowany od innych obiektów w jamie ustnej i lekarz może się skupić wyłącznie na nim. Nie ma przewiskazań w użyciu, jeśli osoba jest uczulona na lateks, można wykorzystać gumę nielateksową. Koferdam stosujemy standardowo podczas leczenia kanałowego oraz czasami podczas zachowawczego.

ZNIECZULENIE NASIĘKOWE
Znieczulenie nasiękowe to rodzaj znieczulenia miejscowego stosowanego w stomatologii, który polega na zablokowaniu przewodów nerwowych, które unerwiają daną część twarzy. Znieczulenie nasiękowe jest najczęściej stosowane podczas większych zabiegów stomatologicznych, takich jak usuwanie zębów, leczenie kanałowe, czy wszczepienie implantów. Środek znieczulający blokuje przewodzenie impulsów nerwowych z zęba do mózgu, co powoduje, że obszar wokół zęba staje się całkowicie znieczulony. Znieczulenie trwa zwykle od kilku do kilkunastu minut, w zależności od typu użytego środka znieczulającego.

Znieczulenie nasiękowe jest bezpieczną i skuteczną metodą znieczulania stosowaną w stomatologii. Jednakże, jak w przypadku każdego znieczulenia, istnieją pewne ryzyka i potencjalne powikłania, takie jak reakcje alergiczne na środki znieczulające, infekcje lub uszkodzenia nerwów. Dlatego przed zastosowaniem znieczulenia nasiekowego lekarz dentysta zawsze ocenia stan zdrowia pacjenta oraz informuje o potencjalnych ryzykach i powikłaniach.

ZNIECZULENIE PRZEWODOWE
Znieczulenie przewodowe to rodzaj znieczulenia miejscowego stosowanego w stomatologii, który polega na zablokowaniu przewodów nerwowych, które unerwiają duży obszar twarzy, dzięki czemu umożliwia przeprowadzenie bardziej skomplikowanych zabiegów bez bólu i dyskomfortu. Znieczulenie przewodowe jest zwykle stosowane podczas większych zabiegów chirurgicznych, takich jak usuwanie zębów trzonowych lub przygotowywanie miejsca pod implanty.

Podczas znieczulenia przewodowego, lekarz dentysta wstrzykuje środek znieczulający w okolicę nerwu trójdzielnego, który unerwia obszar twarzy, w tym zęby, dziąsła, policzki, wargi i język. Środek znieczulający blokuje przewodzenie impulsów nerwowych z tych obszarów do mózgu, co powoduje, że obszar ten staje się całkowicie znieczulony. Podobnie jak w przypadku znieczulenia nasiekowego, znieczulenie przewodowe trwa zwykle od kilku do kilkunastu minut.

MOSTY
Mosty dentystyczne to protetyczne uzupełnienie brakujących zębów, które są umocowane na stałe do sąsiednich zębów lub implantów. Mosty składają się z koron, które są umieszczone na zębach po obu stronach brakującego zęba, oraz elementu centralnego, który zastępuje brakujący ząb.

Mosty są stosowane w przypadku braków w uzębieniu, w których nie można umieścić implantów, lub w sytuacjach, w których pacjent nie jest kandydatem na zabieg implantacji. Mosty mogą poprawić estetykę uśmiechu, ułatwić mówienie i żucie, a także zapobiec przemieszczaniu się sąsiednich zębów, co może prowadzić do dalszych problemów z zębami i dziąsłami.

W ZAKŁADCE STREFA PACJENTA ZNAJDZIESZ NASZ MINI PORADNIK