PICIE WODY – WPŁYW NA JAMĘ USTNĄ - Klinika Wieczorek

PICIE WODY – WPŁYW NA JAMĘ USTNĄ

PICIE WODY – WPŁYW NA ZDROWIE JAMY USTNEJ

Picie wody może mieć zarówno pozytywny wpływ na zdrowie zębów, jak i pomagać w zapobieganiu próchnicy i innym problemom z jamą ustną. Oto kilka sposobów jak picie wody może korzystnie wpływać na nasze zęby.

Płukanie resztek pokarmowych:

Picie wody po spożyciu posiłku może pomóc w płukaniu resztek pokarmowych z jamy ustnej. Woda może przyczynić się do usunięcia pozostałości po posiłkach, które mogą przyczynić się do rozwoju próchnicy, jeśli zostaną pozostawione na zębach.

Neutralizacja kwasów:

Picie wody, zwłaszcza wody z dodatkiem fluoru (jak woda z kranu w wielu regionach), może pomóc w neutralizowaniu kwasów powstających w jamie ustnej po spożyciu kwasowych pokarmów lub napojów. Fluorek zawarty w wodzie może pomóc w remineralizacji szkliwa zębowego, wzmacniając je i zapobiegając erozji.

Stymulacja produkcji śliny:

Picie wody może stymulować produkcję śliny, która pełni kluczową rolę w utrzymaniu zdrowia jamy ustnej. Ślina zawiera enzymy, które pomagają w trawieniu pokarmów, a także neutralizuje kwasy i chroni szkliwo przed uszkodzeniem.

Zapobieganie suchości jamy ustnej:

Regularne nawadnianie organizmu poprzez picie wody pomaga w zapobieganiu suchości jamy ustnej. Suchość jamy ustnej może sprzyjać rozwojowi próchnicy i infekcji jamy ustnej.

Utrzymanie higieny jamy ustnej:

Picie wody może pomóc w utrzymaniu ogólnej higieny jamy ustnej. Woda może pomagać w płukaniu bakterii i resztek pokarmowych z obszarów trudno dostępnych dla szczoteczki do zębów.

Wspomaganie funkcji immunologicznych:

Prawidłowe nawodnienie organizmu jest istotne dla funkcji układu immunologicznego, co może pomóc w obronie organizmu przed infekcjami jamy ustnej i stanami zapalnymi dziąseł.

Warto jednak pamiętać, że picie wody to tylko jedna z wielu praktyk dbania o zdrowie jamy ustnej. Regularne szczotkowanie zębów, stosowanie nici dentystycznej, unikanie nadmiernej konsumpcji cukrów i kwasów oraz regularne wizyty u dentysty są równie ważne dla utrzymania zdrowych zębów i dziąseł.